سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بررسی کتاب کمک درسی زیست شناسی پایه خیلی سبز

کتاب زیست شناسی پایه کنکور دهم و یازدهم خیلی سبز اثر دکتر پویا خیراندیش دکتر فرزام فرهمندنیا - گروه آموزشی ماز توسط انتشارات خیلی سبز در 648 صفحه به چاپ رسیده است.

مشخصات کتاب زیست شناسی پایه کنکور خیلی سبز

  • در ابتدا درس نامه جامع و کامل از کل زیست شناسی دهم,یازدهم ارائه شده است که به جرات کامل ترین و روان ترین درسنامه در بین تمام کتاب های کنکوری میباشد.
  • سپس سوالات تالیفی و استاندارد سازمان سنجش را به صورت دقیق و سطح بندی آورده است.
  • بعد از سوالات کنکور , تست های تالیفی, تست های کنکور چند سال اخیر را به صورت کاملا پاسخ تشریحی جمع آوری کرده است.
  • دانش آموزان عزیز توجه داشته باشین که سوالات از راحت به دشوار ارائه شده و همه سطوح را شامل میشود.
  • ویژه کنکوری های نظام جدید آموزشی
  • درسنامه های کامل و کاربردی
  • پاسخ های تشریحی این کتاب به صورت جامع و تحلیلی ارائه شده و دارای نکات با اهمیت و کنکوری می باشد.
  • - در ویرایش جدید، غیر از به روزرسانی تست های تالیفی و کنکور، چهار تغییر اساسی در کتاب داده شده است.
  • این کتاب با کتاب زیست شناسی جامع کنکور خیلی سبز فرق کدارد و حتی تست های تالیفی کتاب هم فرق کرده بنابرین دوستانی که کتاب زیست شناسی جامع رو دارند باز هم میتوانند از این کتاب استفاده کرده و تست های جدید رو بزنند.بخصوص اینکه این کتاب بیشتر برای کنکور 1399 میباشد در حالی که کتاب جامع برای کنکور 1400 است.
  • کتابی با درسنامه جامع و تست های جدید و پاسخنامه کاملا تشریحی
  • این کتاب بهترین منبع برای درس زیست شناسی دهم,یازدهم و کلیه ی مقاطع و بخصوص کنکوری های عزیزه
  • دانش آموزان عزیز تجربی دقت بفرمایند که کتاب حاضر سرفصل تمام درس های زیست شناسی دهم و یازدهم را شامل میشود.
  • کتاب حاضر به جرات از پرفروش ترین کتاب های چاپ شده برای درس زیست شناسی میباشد که توسط انتشارات خیلی سبز چاپ شده است.

تست ها

در کتاب زیست شناسی پایه دهم و یازدهم خیلی سبز تعداد تست ها برای هر موضوع مناسب است. هرچند برای فردی که قصد تمرین تست‌های بیشتر را دارد، حل تست های منتخب کتاب های مشابه هم توصیه می‌شود. تعداد تست های هر مبحث تقریباً برگرفته از تعداد تست های آن مبحث در کنکورهای گذشته می‌باشد. ترتیب موضوعی تست‌ها نیز دقیقا مطابق با کتاب درسی است و موضوع به موضوع جلو می‌رود. اما کتاب زیست شناسی پایه دهم و یازدهم خیلی سبز فرض را بر دوازدهمی بودن و داشتن تسلط نسبی دانش آموزان گذاشته است و تست های ترکیبی کتاب را از بقیه جدا نکرده است. هرچند که این تست ها با علامتی مخصوص نشان داده شده اند، اما ذکر نشده که با کدام فصل ترکیب شده‌اند تا دانش آموز با توجه به میزان مطالعه خود تصمیم به پاسخگویی یا عدم پاسخ گویی به سوال بگیرد. همانطور که گفته شد تست ها به ترتیب مباحث کتاب آورده شده‌اند، اما به وسیله تیترهای کتاب درسی به صورت جزئی از هم جدا نشده اند و تیتر‌ها بسیار کلی آورده شدند. پس در این بخش خبری از تقسیم بندی به شکل میکرو نیست و شاید دانش آموزان در ارزیابی دقیق نقاط ضعف خود به مشکل بخورند.

 

 در کتاب زیست شناسی پایه دهم و یازدهم خیلی سبز انواع تیپ های مختلف تست در کنکور هم قابل مشاهده است که شامل تست‌های شمارشی، تست های جای خالی، تست‌هایی با فعل منفی و تست‌هایی با تکنیک همانند و برخلاف که با قدرت منطق داوطلب نیز سر و کار دارد می شود. همچنین به خوبی از تکنیک های طرح تست در کنکور مانند تکنیک توصیف نوع اول و دوم استفاده شده است. تست های کنکور سراسری نیز در کتاب زیست شناسی پایه دهم و یازدهم خیلی سبز دیده می‌شوند و تست هایی که نیاز به تغییر داشته‌اند تا بر اساس کتاب های نظام جدید نیز قابل پاسخگویی باشند تا حدودی تغییر کرده اند و در بعضی موارد نیز در این امر کوتاهی شده است. تست های کنکور هر موضوع بعد از تست های تالیفی آن موضوع آورده شده اند و ترتیب خوبی دارند. همچنین صرفاً از تست های کنکور سال 91 و 92 به بعد (چه داخل و چه خارج از کشور) استفاده شده است، هرچند که بعضی از تست های اندک از قلم افتاده اند. همچنین تستی از میان آزمون های آزمایشی مشاهده نمی‌شود.

 

 در تست ها اساسا از نکات کاربردی و خوبی استفاده شده ولی موارد خیلی اندکی قابل مشاهده است که از نکات زائد که هیچگاه در کنکور نخواهند آمد استفاده شده. همچنین ایرادی که در مورد درس نامه ذکر شد، در تست ها با شدت بیشتری دیده می‌شود. یعنی یکسری از نکاتی ذکر شده اند که صرفاً از کتاب‌های نظام قدیم قابل برداشت بودند نه کتاب‌های نظام جدید. در نهایت با توجه به اینکه حجم زیادی از تست‌ها به صورت ترکیبی هستند و ذکر نشده که با کدام فصل ها ترکیب شده‌اند، تست های ترکیبی سال دوازدهم از بقیه ی تست ها جدا شده. تست های کتاب زیست شناسی پایه دهم و یازدهم خیلی سبز بیشتر برای دانش‌آموزان دوازدهمی که تسلط نسبی ای بر تمام مطالب دهم و یازدهم دارند، مناسب است. هرچند که دانش‌آموزان ضعیف تر و حتی دهم و یازدهم با تلاش و وقت گذاری بیشتر برای حل تست ها، می توانند بهره خوبی از این کتاب ببرند.در نتیجه تست های ترکیبی این کتاب برای استفاده ی جداگانه ی دانش آموزان دهم و یازدهم نسبت به دانش آموزان سال دوازدهم به خوبی تمایز داده شده اند.

 

  پاسخ تشریحی برای تست های غیر ترکیبی روان و قابل فهم است اما در مورد تعداد کمی از تست‌های ترکیبی نیاز به توضیحات بیشتری بوده که مولف وظیفه خواندن این توضیحات را با آدرس دادن نه چندان دقیق و صرفاً با ذکر شماره فصل به خود دانش آموزان محول کرده است که این امر حل این تست‌ها را برای دانش‌آموزان ضعیف تر طاقت فرسا خواهد کرد. در پاسخ نامه هم نکات تستی خوبی به چشم می‌خورد. در پاسخ همه تست های کتاب زیست شناسی پایه دهم و یازدهم خیلی سبز حتی با متنی مختصر توضیحی برای هر گزینه سوال آورده شده است. هم چنین بهتر بود در بین تست ها بخشی تحت عنوان حرف مولف با خواننده گنجانده می شد تا درباره اهمیت یک موضوع خاص در کنکور توضیحاتی ارائه می‌ شد. صرفاً تست های پشت سر هم دانش آموزان را خسته خواهد کرد. به علاوه عدم وجود تست های منتخب و همچنین عدم وجود سطح بندی برای تست ها از ضعف‌ های این کتاب است.